BEE WET, nr rej. POL18877

To pierwszy nasz jacht i mimo że żeglujemy czasem na innych łodziach, to ‘Pszczółka’ jest tu zdecydowaną faworytką i ma wielu sympatyków, którzy regularnie wracają na jej pokład. Bee Wet  mamy od początku 2018 roku i od tego czasu przebyliśmy na ‘Pszczółce’ blisko 40 tysięcy mil, odwiedziliśmy ponad 20 krajów, a ponad trzystu Załogantów uważa jacht za swój domek, wracając na kolejne rejsy.

Jacht BEE WET to świetnie wyposażona Bavaria 49; przechodzi regularne, wymagane prawem i względami bezpieczeństwa przeglądy, posiada oceaniczną Kartę Bezpieczeństwa wydaną przez Polski Rejestr Statków w Gdańsku (wcześniej Karty Bezpieczeństwa wydawane mieliśmy przez Urząd Morski w Gdyni).

Wyposażenie obowiązkowe, jak 12-osobowa. tratwa oceaniczna SOLAS, pneumatyczne środki ratunkowe (wyporność 275N), EPIRB, transponder SART, system meteo NAVTEX, system identyfikacji AIS, łączność satelitarna dzięki IridiumGo, uzupełniają liczne udogodnienia: wzmocnione i sprawdzone na Islandii ogrzewanie Eberspacher (nowy z 2021 roku), a także wyposażenie rozrywkowe, jak instrumenty muzyczne, śpiewniki, gry planszowe (Dixit, Tajniacy, Żyrafometr, Munchkin i wiele innych) oraz książki, zarówno żeglarskie (specjalistyczne i biograficzne), jak i beletrystyczne.

Jacht co roku przechodzi spore modernizacje, a każda wydana złotówka jest widoczna na pokładzie i pod pokładem.

Podczas sporej renowacji zimą 2019/2020 dokonaliśmy remontu silnika, wymiany przekładni; uszczelniono wszystkie okna, wymieniony został cały takielunek (wszelkie stalowe liny: wanty, stenwanty, sztag, achtersztag, intermedia itp.), wymieniliśmy także materace w kabinach i w messie oraz zmieniliśmy wszystkie podsufitki. Uszyte zostały też nowe bimini i szprycbuda; odświeżone drewniane poszycie kokpitu i wymienione całkowicie drewniane listwy burt. Ważnym elementem modernizacyjnym była wymiana wszystkich szesnastu zaworów dennych.

Wtedy także, na początku 2020 roku uszyliśmy gennaker – dodatkowy żagiel przedni o wielkości 132m2. Rok później uszyliśmy fok sztormowy wielkości 14m2, zdecydowanie zwiększając możliwości korzystania z różnorodności wiatrów. Obecnie Pszczółka wyposażona jest w komplet podstawowy żagli: genua i grot (łącznie 116m2), drugi komplet zastępczy o tej samej wielkości oraz fok sztormowy i gennaker.

W 2022r. podjęliśmy kroki potrzebne do uzyskania niezależności energetycznej. Powstała bramka na rufie pod ekrany fotowoltaiczne o mocy 1800W (Maxeon), pojawiły się: potężny inwerter, buck booster, falownik, nowe, dodatkowe akumulatory, wyłącznie pod instalację 230V, którą możemy użytkować nawet w czasie płynięia. Zupełnie nowy, świeży wygląd nadały wnętrzu jachtu nowe jasne gretingi (podłogi). Kompletnie na nowo postawiono kambuz – nowa zabudowa, blaty, zlew z baterią, nowe schowki, a przede wszystkim sprzętu AGD: lodówka, zamrażalnik.

Zrezygnowaliśmy także z dziobowego kingstona, gdzie powstał bardzo przydatny na jachcie magazyn. Natomiast w pozostałych dwóch rufowych kingstonach wymieniono lustra, blaty, krany a także pompy toalet.

Jacht dzielnie zniósł 19-miesięczną eskapadę, a kolejna zima na lądzie 2023/24 przyniosła wiele zmian. Zakupiono nowy ponton oraz silnik zaburtowy. Wymiana Furlexa, czyli całego systemu rolowania żagla przedniego. Wymieniono także przekładnię oraz dokonano ponownego remontu silnika. Jacht znów został odświeżony, łącznie z wymianą materacy, by cieszyć nas w startującej Eskapadzie 2024-25.

Każdy, kto co roku pojawia się na Pszczółce, widzi, jak dbamy o jacht i w niego inwestujemy, ku radości naszej i przede wszystkim uczestników rejsów.

Dane techniczne BEE WET:

  • Długość całkowita: 15,40 m
  • Szerokość: 4,46 m
  • Zanurzenie: 2,1 m
  • Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 116,4 m2
  • Żagle podstawowe genua i grot; do tego żagle zastępcze genua i grot oraz fok sztormowy (14m2) i gennaker (132m2)
  • Silnik: Volvo Penta D2-75 HP
  • 5 kabin i śpimy tylko w kabinach
  • 2 kingstony (toalety), 3. kingston (dziobowy) został zaaranżowany na magazyn z półkami;  prysznic rufowy,
  • Ponton + silnik zaburtowy – wymienione na nowe w 2023r.
  • Całkowicie wymieniony takielunek w 2020r. i kolejne zmiany w 2023r.